Projekt układu regałów magazynowych to jedno z kluczowych czynników warunkujących przepustowość, wydajność i w konsekwencji rentowność obiektu magazynowego. Dobry projekt pozwala na poprawę wszystkich tych wskaźników bez konieczności rozbudowy hali.
Jakimi zasadami powinniśmy się kierować podczas przygotowywania projektu? I co można dzięki temu zyskać?
Uniwersalne zasady projektowania układu regałów magazynowych
W praktyce identyfikuje się kilka uniwersalnych zasad, których warto przestrzegać podczas prac projektowych nad nowym układem regałów magazynowych. Do najważniejszych z nich należą:
- Dostosowanie wysokości regałów do możliwości obiektu i sprzętu stosowanie tej zasady pozwala na maksymalne wykorzystanie powierzchni magazyn.
- Dostosowanie systemu regałówdo przechowywanych towarów.
- Unikanie magazynowania wielowarstwowego – składowanie wielowarstwowe może być przyczyną uszkodzeń regałów. Dlatego należy go unikać i stosować składowanie jednowarstwowe.
- Optymalizacja powierzchni korytarzy – korytarze to niewykorzystana powierzchnia. Dobry projekt układu regałów magazynowych powinien optymalizować powierzchnię korytarzy.
- Optymalizacja tras – do największej liczby kolizji, a w konsekwencji uszkodzeń regałów magazynowych dochodzi podczas manewrowania. Dlatego należy tak zaprojektować trasy po jakich poruszają się wózki widłowe, aby maksymalnie ograniczyć liczbę zakrętów.
Dobry projekt regałów magazynowych – potencjalne korzyści
Jak oceniać projekt układu regałów magazynowych? Przede wszystkim biorąc pod uwagę oczekiwania w zakresie podstawowych wskaźników operacyjnych. Osiągnięcie zakładanych rezultatów pozwala na optymalizację:
- powierzchni składowania,
- wydajności operacji magazynowych,
- liczby niezbędnego personelu,
- potrzebnego sprzętu magazynowego,
Uwzględnianie przyszłych potrzeb
Warto wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie projektowania układu regałów magazynowych. Wielu przedsiębiorców popełnia błąd uwzględniając podczas projektowania jedynie aktualne potrzeby. Tymczasem warto wziąć pod uwagę także potencjalne przyszłe potrzeby, możliwe zmiany na rynku i potencjalne innowacje.