W jaki sposób zwiększać wykorzystanie powierzchni mając do dyspozycji regały rzędowe? Stosując regały wjezdne!
Regały paletowe wjezdne, zwane również regałami “drive-in” to jeden z najlepszych sposobów na optymalizację wykorzystania dostępnej powierzchni magazynowej. Dodatkowo jest to sposób pozwalający na zwiększanie zdolności operacyjnej obiektu przy braku konieczności inwestowania wysokich sum na systemy dynamiczne.
Konstrukcja regałów magazynowych wjezdnych
Elementy konstrukcyjne regałów magazynowych wjezdnych są takie same jak w przypadku klasycznych regałów rzędowych. Jednak jest to w zasadzie jedyne podobieństwo. Rama regału typu “drive-in” jest bowiem skonstruowana w taki sposób, aby powstały korytarze, do których mogą wjeżdżać wózki widłowe.
W systemach wjezdnych stosowane są specjalne szyny nośne, na których umieszczane są jednostki towarowe. jednocześnie szyny te stanowią element wzmacniający regał.
Zalety regałów magazynowych wjezdnych
Według ekspertów regały paletowe wjezdne zapewniają najlepszy stosunek ceny miejsca paletowego do powierzchni. Praktyka pokazuje, że zastosowanie tego rozwiązania pozwala na wykorzystanie nawet 85 procent powierzchni obiektu. W związku z tym regały magazynowe wjezdne umożliwiają osiąganie zdecydowanie lepszych wyników niż tradycyjne regały rzędowe. A jednocześnie są zdecydowanie tańsze niż nowoczesne systemy dynamiczne.
Jest to także rozwiązanie uniwersalne. Standardowo w regałach wjezdnych stosuje się zasadę “last in – first out”. Jednak możliwe jest zaprojektowanie i wykonanie konstrukcji przejazdowej, w które z powodzeniem można stosować zasadę “first in – first out”
Wady regałów paletowych wjezdnych
Czy system ten jest wolny od wad? Oczywiście, że nie. Najpoważniejszym minusem regałów magazynowych wjezdnych jest wymuszanie przez nie wysokiej intensywności pracy wózków widłowych. A to sprzyja kolizjom, których efektem może być uszkodzenie konstrukcji regału lub składowanych towarów.
Istnieje także inna wada tego systemu. Jest nią brak bezpośredniego dostępu do wszystkich elementów konstrukcyjnych. Powoduje to problemy w realizacji bieżących przeglądów regałów magazynowych i identyfikowaniu drobnych usterek. Konsekwencją tego stanu rzeczy może być zbyt późne przeprowadzanie remontów, co z kolei może prowadzić do wypadków i wysokich kosztów usuwania ich skutków.